onsdag 11. november 2009

Høstjakt

Da er høsten på hell, å mange fine stunder har vi hatt i det rette element.
På grunn av laber telling har vi tilbrakt mest tid til jakt i skogen og trening i fjellet.
Lago og jeg dro i skogen alene første jakthelg å hadde det fantastisk. Tett skog gjør at det med lukt i nesen for Lago kan bli vanskelig å holde kontakt, men jeg fant han etter en stund i stilfull stand.

En stor tiur tok til vingene etter en treg reis, og skudd gjomet i luften...

Så da ble det jegermiddag neste helg når hele gjengen skulle i skogen sammen med Hanne og Ketil - da i ruskevær...

Etter sine timer i skogen måtte en orrhane gi tapt for unge Bjørnstad's iver, tålmodighet og utholdenhet.

Svigers kom på besøk og Gary og jeg tok oss en tur over Saltfjellet for å prøve lykken.

En flott dag var det, selv om det var mer rein enn hvitspraglet fugl. Ryktene sier at Gary kommer opp for jakt i februar, gleder meg:)

Å plutselig kom en kort kong vinter.

Vinteren og den tunge snøen ble en kort affære, og vi håper inderlig den neste blir litt lengre å ønsker den velkommen når som helst.

Nå er dagene korte, eller skal vi si kveldene blir lange - og tid for avslapping.

Både Lago og Keron gjorde en god figur på årets klubbmesterskap i Salten Fuglehundklubb. Med 5. og 3. plass var det to fornøyde førere som koblet
hundene.

Nå skal Keron etterhvert terpes på aport, mens Lago skal gis en ekstra dytt ifht reis, da med tanke på prøver som kommer igang på nyåret.

Skal IKKE bli så lenge til neste oppdatering...

lørdag 8. august 2009

Sommer, sol og veldig varmt...

Da har det vært stille fra Nordvika lenge, men vi har ikke sittet på baken hele tiden. Sommeren har vært godt brukt til ferie i det store utland, med besøk hos slekt i USA og en pre-honeymoon på Bahamas.

Høsten nærmer seg og nå er vi glade for at vi også har brukt tid til dressur i varmen. Da grunnkommandoene sitter var det duetrening hos NordNorsk Hundesenter som skulle prøves. Dette da vi vil være best mulig rustet til høstens utfordringer i fjellet.

Torfinn Stenersen tok oss godt imot med en kopp kaffe og lyttet på oss om hvor våre hunder ligger i terrenget. Han nikket samtykkende, og virket svært så sikker i sin sak om at dette skulle kun gå bra.

Lago var første hund i ringen, og ble raskt korrigert av en rolig Stenersen... Ikke et eneste nei eller antyding til kjefting. Kun ros og rolig. Etter tre duer, kastet Torfinn en due foran en stående Lago, som uten et ord fra noen satte seg - og duen kunne ta sine vingeslag mot en blå himmel. Nokså perplekse eiere som beskuet i bakgrunn.

Det handler om ro både hos hund og fører.

Keron var noe mer oppspilt og usikker på hva som var på gang, men festet flotte stander, og roet seg adskillig ned under oppflukt, også her uten et ord sagt.

Standene ble holdt lenge og hundene mottok
masse ros og klapp fra en fornøyd fører.

Så da gjenstår det å se om egenskapene blir videreført i fjellet når sjansen byr seg.

Har en ikke prøvd duetrening, anbefales det å prøve... Dette var lærerikt og morsomt!

søndag 19. april 2009

Påsketur og vinterryper

Påska 2009 er vel overstått, med gnagsår, brente ansikter, slitne hunder og det var en fornøyd gjeng som kom hjem til Nordvika.
Turen gikk fra Beiarn til Nordre og Søndre Bjøllåvann, hvor storfisken skulle hentes slik at et finere måltid kunne tilberedes i det nyinnkjøpte teltet. Teltet som er et 4-mann kuppeltelt med en duk fungerte utmerket, men vi ser at to duker er å foretrekke om en ikke har mulighet til mye varme. Fisken derimot glimret med sitt fravær så det ble med den vanlige nødprovianten som etterhvert er blitt vanlig kost på våre fangstturer...

Ettersom båndtvangen har trått i kraft ble det ingen slipp på hundene, men de fikk ta sin del av ansvaret i forhold til transport. Keron gikk i trekksele, og var egentlig ikke tilfreds med den løsningen i det hele tatt, og Lago gikk med pulk. Noe som fungerte meget bra og han virket til å sette pris på oppgaven.
Turen ned gikk via Bilnovannet og Bukkhaughytta. En fantastisk tur i flott påskevær, vikarene på metorologisk institutt tok heldigvis feil på stormåten i år.
På Søndre Bjøllåvann traff vi Kjetil med Ventus, som heller ikke hadde hellet med seg på fiskefronten, men dagene der oppe var helt optimale med avslapping på isen.

Vi ser allerede frem til neste ferie...

Helt til slutt en videosnutt jeg fikk tatt av Keron på treningstur. Han skulle stille på prøve idag, men den ble avlyst pga dårlig vær. Mest sannsynlig blir det ikke flere prøver denne sesongen, men vi har troen på at det skal bli mulighet for premie ved neste korsvei, men viktigst av alt er at de begge vil fungere i praktisk jakt, kanskje til høsten...

søndag 8. mars 2009

Leting etter rolig vinterrype

Etter en uke på kontoret med sol fra skyfri himmel på utsiden, var utsiktene for en kjempehelg gode. Kjetil og jeg dro opp på hytta på Lønsdal fredag ettermiddag. Ble en trivelig kveld på hytta, såpass trivelig at det kjentes til i de små grå dagen derpå. uansett form eller farge, la vi ut i fjellet i kjempevær. Turen gikk til Viskis, et område vi ikke tidligere i år har testet ut.
Føret var tildels veldig tungt, og lite fugl gjorde ikke at intensiteten i søkene ble større.

Ventus slapper av i lunsjen

Ventus har noen fine slag, men trenger å se mere fugl. I helga ble det ingen på lista, men det kommer...

Lago fikk en skikkelig ramp med påfølgende alvorsprat, og deretter en fin situasjon på to ryper.

Lago i lunsjen etter et fint fuglarbeid på to ryper

Søndag fikk vi besøk av Mathias og Jara. Da været var noget blåsete dro vi østover og fant skikkelig vind:) Det ble en kort tur i Skaiti pga dårlig sikt og småkald vind. Vi dro på Saltfjellet hvor været var noe helt annet. Flott vær og føre.

Mathias og Jara ikke helt enige om hvilken vei vi bør velge

Totalt ble det funnet hele to ryper, med en situasjon på Jara og en på Lago. Vi slapp alvorspraten idag, men ingen reis. Vi for jobbe tålmodig etter flere situasjoner for å finne den rette tryggheten i fuglsituasjoner.

Også idag viste Ventus noen fine slag, men ble satt litt ut av tispe med på jaktlaget.

Kjetil og Ventus i slipp på søndag

Lago var akkurat på samme vis for ett år siden, men idag var første samslipp i 2009. Det fungerte meget tilfredsstillende. Hadde det ikke vært for den fraværende reisn, hadde han fått stille på jaktprøve helga 21-22 mars. Istedet blir det Keron. Han og Carine har i helgen vært på vinterjaktkurs i Katterat ved Narvik. Han fikk to vellykkede fuglarbeid, og fortsatt med ro i oppflukt. Blir spennende å se neste helg.

søndag 1. mars 2009

Siste jakthelg

Da var det plutselig et helt halvår til neste gang vi kan lade børsa, sitrende spent og håp om fugl i sekken. Nå går det mot varmere tider og selvsagt enklere fugl å ha med å gjøre. Er liksom som om en kunne merke at rypa hadde et mer avslappet forhold til oss på søndag versus lørdag.
Vi tilbragte siste jakthelg på hytta på Saltfjellet, og med oss hadde vi, foruten godt pågangsmot, Lena (barndomsvennine av Carine) og Kjetil og Ventus.

Det ble tur både fredag, lørdag og søndag. Lørdagen må trekkes frem som en dag av helt fantastisk karrakter. Sol fra skyfri himmel, med et lite vinddrag. Det er endel fugl i fjellet, men mye folk gjorde fuglen lett og vi fikk således ikke mange situasjoner. Det ble likevel to situasjoner på hver av dem. Lago søker fenomenalt med stor fart og intensitet, samt at han begynner å se et samarbeid med fører... Keron har også for alvor skjønt hva vi turer etter hver bidige helg, og fikk to komplette fuglarbeid iløpet av helgen.

Carine førte Keron alle dagene, og om historiene ved dagslutt stemmer har de funnet tonen godt.
Begge hundene er i bra form etter et godt tilpasset treningsopplegg de siste ukene. Søndagen ga meterologene oss lite eller ingen forhåpninger om en fin dag i fjellet, men nok en gang tippet de feil. Hva skal egentlig til for å kunne si noe om været?
Etter lange dager i fjellet er det viktig å få i seg tilstrekkelig med både fast og flytende føde, og ikke minst hvile seg opp til nye utfordringer.

Tiden fremover vil vi bruke til trening på bedagelige vårryper. Før vi stiller på jaktprøve må både fører og hund sosialiseres.

Til helga tar Carine med Keron på jobb på vinterjaktkurs i Narvik-området, mens undertegnede satser på trening i nærområdet.

Så da blir det å følge med på hva meterologene tipper av vær til helgen, og velge om vi skal tro på det eller ikke, for tur blir det åkke som...

søndag 15. februar 2009

Trening og fangst

Nok en helg på hytta i Lønsdal trening og håp om felling for Lago. Lørdag var det ruskevær med vind, snø, hagl og kaldt. Lago startet dagen bra, og viser igjen at han ikke blir påvirket av litt ruskevær. Han ble noe ivrig etter noen ryper etter stand, så vi lunsjet med en alvorsprat i jervenduken.
Da vi tilsynelatende ble svært så enige, var det bittert at vi ikke fant mere fugl lørdag.

Keron og Carine fikk ingen komplette situasjoner på lørdag, men han setter seg på fløytesignal raskt når fugl er på vingene.
Han ser heller ikke ut til å bry seg om at værgudene virket sinte denne lørdagen...

Da denne dagen var over for to- og firbeinte, ble det raskt såpass varmt i hytta at alle ble rimelig bedagelige og således gjøre seg klare til kommende dag i fjellet.

"de sover ikke, de ligger på lading"

Etter en god natts søvn, måtte vi først se at Alexander Os fikk sin velfortjente bronsje i VM. Etter det dro vi ut i et fantastisk vær, som om værgudene hadde dårlig samvittighet for lørdagen. Det var mye biler langs veien, så vi fant noen hemmelige plasser langt langt borte fra hvorsomhelst.

Keron fikk, til tross for været ikke kommet for fugl. Lago fikk derimot fikk en god dag på jobben. To kanonarbeid, ett med fugl i sekken.

Dette med mulighet for hytte og trekke seg tilbake i helgene er bare rett og slett fantastisk. Vi er kommet oss hjem, og ser frem til nok en helg oppe i rypeland.

Så må vi ta en telefon til hytteeieren å høre om mulighetene for å beholde hytta en liten måned til:)

Ha ei triveli arbeidsuke!

mandag 2. februar 2009

Spesiell helg

Første helg på hytta som forlovet par med ringer på fingrene. Ble mye pussing av gull å kjenne litt på det å ha blitt enige om å tilbringe resten av livet sammen. Spørsmålet kom forrige helg, og ringene fikk vi fredag. Høytidelig påsetting var fredagskveld i en god å varm hytte.

Til tross for at vi pusset gull, strålte og koste oss sammen, fikk vi tid til en tur med hver vår hund på lørdag. I et fantastisk januarvær fant vi noen ryper, som både ble støkket og presset av ivrige hunder. Svært gledelig var det at Carine fikk to kjempesituasjoner på Keron. Stand, reis og RIO. Dressuren er tydeligvis ikke ubetydelig.

Han har våknet søksmessig, har stor fart, litt lite plan i søket, men det kommer.

Lago fikk ingen situasjoner, men positivt var det absolutt at i ett par støkk klarte han å beholde roen. Begynner å se fugl jevnt og trutt, så skal nok bli orden på sakene.

Det er riktignok en hel stund siden siste snøfall, men mye av sporene vi så var rimelig ferske, og selvstendig utredning av lukten gikk stort sett bra.

Søndag gikk turen for oss alle sørover for bilhandel. Slitne hunder baki sov fra avreise til hjemkomst.
Vi solgte en bil i Trondheim og hentet ny på Otta. Turen tok ganske nøyaktig 24 timer, og anbefales egentlig ikke som en søndagstur. Nybil var stas både for oss og hundene som nå har eget varmeapparat i bagasjen. Så spørges det når de lærer å håndtere det.

Slitne og sårbeinte hunder tar nå en liten pause fra trening på 10 dager. Skal på en sosial tilsteling neste helg, men så bryter det løst med trening på all fuglen i fjellet.